PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH W MCP SP. Z O.O.
§1
Cele Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych
- Cele procedury:
1) utworzenie wewnętrznego narzędzia zwiększającego efektywność wykrywania, monitorowania i rozwiązywania sytuacji związanych z naruszeniem prawa (czyli nadużyciom i przestępstwom) oraz obowiązujących w MCP sp. z o.o. z siedzibą w Rzezawie, przy ul. Przemysłowej 56, regulacjom;
2) poprawa przejrzystości i uczciwości poprze określenie sposobu ochrony osób dokonujących zgłoszenia, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia, osób powiązanych ze zgłaszającym, które mogą być narażone na działania odwetowe w związku z dokonanym zgłoszeniem, w kontekście ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U poz. 928);
3) ochrona interesów publicznych poprzez zgłaszanie działań zagrażających bezpieczeństwu, środowisku;
4) wzmocnienie kultury organizacyjnej, poprzez tworzenie bardziej transparentnego i bardziej otwartego miejsca pracy;
5) minimalizacja ryzyka prawnego i finansowego, poprzez reagowanie na zgłoszenia na wczesnym etapie;
6) wzrost lojalności i morale Pracowników, poprzez działania zgodne z zasadami etyki.
§2
Przedmiot procedury
- Przedmiotem procedur jest określenie trybu składania Zgłoszeń o naruszeniu prawa lub regulacji obowiązujących w MCP sp. z o.o. z siedzibą w Rzezawie, przy ul. Przemysłowej 56, wskazanie osób odpowiedzialnych za odbiór Zgłoszeń i przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz sprecyzowanie odpowiedzialności za dokonane Zgłoszenie (Załącznik nr 3 stanowi wzór stosownego upoważnienia dla osób przyjmujących i weryfikujących powyższe Zgłoszenia).
- Procedury określają możliwe sposoby komunikacji oraz terminy reakcji na dokonane Zgłoszenie.
- Procedury wprowadzają ochronę Zgłaszającego przed ewentualnymi działaniami odwetowymi.
§3
Słownik
- Użyte w niniejszej Procedurze sformułowania lub skróty oznaczają:
1) Anonim – zgłoszenie nie zawierające danych osoby zgłaszającej;
2) Działania następcze – działanie podjęte w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie zawiadomień, działanie związane z usiłowaniem naprawy lub naprawą szkody, a także zamknięcie procedury przyjmowania zgłoszenia;
3) Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę zgłaszającemu, lub osobie pomagającej w zgłoszeniu naruszenia prawa oraz osobie powiązanej ze zgłaszającym;
4) Działanie w dobrej wierze – domniemanie prawne uregulowane w Kodeksie Cywilnym, odnoszące się do intencji danej osoby, niezależnie od rezultatu, jakie przyniosły jej działania. Polega na usprawiedliwionym w danych okolicznościach przekonaniu osoby, że przysługuje jej takie prawo, jakie faktycznie wykonuje;
5) Informacja o naruszeniu prawa – są to informacje, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w MCP sp. z o.o., w którym Zgłaszający uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym Zagłuszający utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa.
6) Informacja zwrotna – przekazana Zgłaszającemu informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań.
7) Kontekst związany z pracą – są to przyszłe, obecne lub przeszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku do pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w MCP sp. z o.o. lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
8) Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, zachodzące w MCP sp. z o.o. dotyczące:
– korupcji;
– zamówień publicznych;
– usług, produktów i rynków finansowych;
– przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
– bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
– bezpieczeństwa transportu;
– ochrony środowiska;
– ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
– bezpieczeństwa żywności i pasz;
– zdrowia i dobrostanu zwierząt;
– zdrowia publicznego;
– ochrony konsumentów;
– ochrony prywatności i danych osobowych;
– bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
– interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej
– rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
– konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela
9) Poufne kanały zgłaszania naruszeń prawa – techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonanie zgłaszającemu poufnego zgłoszenia w sposób obarczony najmniejszym prawdopodobieństwem identyfikacji danych osobowych zgłaszającego przez osoby nieuprawnione;
10) Pracodawca – Prezes Zarządu MCP sp. z o.o. lub Osoba działająca w Jego imieniu;
11) Pracownik – osoba zatrudniona w MCP sp. z o.o. na podstawie umowy o pracę i/lub umowy cywilnoprawnej lub innego stosunku prawnego (np. powołania); bez względu na umiejscowienie jej w hierarchii organizacyjnej;
12) Przełożony – osoba wyznaczona przez Pracodawcę, jako osoba sprawująca funkcje kierownicze i/lub nadzorcze, i/lub nadrzędne organizacyjnie w stosunku do Pracownika;
13) Ujawnienie publiczne – stanowi podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej
14) Zgłaszający – osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą:
– Pracownik;
– Pracownik tymczasowy;
– osoba świadcząca pracę na podstawie innej niż stosunek do pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
– przedsiębiorca;
– prokurent;
– akcjonariusz lub wspólnik;
– członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
– stażysta;
– wolontariusz;
– praktykant;
– funkcjonariusz;
– żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt. 39 ustawy z dnia 11.03.2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2024 r. poz. 248 i 834)
– osoba fizyczna , w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w MCP sp. z o.o. lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu.
15) Zgłoszenie wewnętrzne – informacja imienna przekazana w dobrej wierze, w formie pisemnej, za pośrednictwem dedykowanych kanałów zgłaszania naruszeń prawa, obowiązujących w MCP sp. z o.o..
16) Zgłoszenie zewnętrzne – ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa.
§4
Postępowanie w sprawie zgłoszenia naruszeń prawa
- Procedura wewnętrznego zgłaszania naruszeń prawa umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości poprzez dostępny, dedykowane kanały. Gwarantuje rzetelne, niezależne i mieszczące się w rozsądnym czasie sprawdzenie zgłoszonych naruszeń oraz zapewnia monitorowanie wyników zgłoszenia, a także monitorowanie podjętych działań następczych.
- Zarząd MCP sp. z o.o. upoważnił, na podstawie stosownych pełnomocnictw poniższe osoby do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń:
1) Roksana Nyc-Plucińska HR Biznes Partner
2) Krzysztof Barnaś – Dyrektor Produkcji
3) Paweł Sitko – Kierownik Działu Konstruktorów
- Zgłoszenia naruszeń prawa Zgłaszający może dokonać przez dedykowane temu poufne kanały zgłaszania funkcjonujące w MCP sp. z o.o.:
– pisemnie, w formie listownej na adres: MCP sp. z o.o. ul. Przemysłowa 56, 32-765 Rzezawa, koniecznie z dopiskiem na kopercie „SYGNAŁ”;
– osobiście, poprzez kontakt z upoważnionymi osobami, wymienionymi w § 4 ust.2.
- Zgłoszenie może mieć charakter:
1) jawny, gdy Zgłaszający zgadza się na pełne ujawnienie tożsamości zarówno osobom zaangażowanym w wyjaśnienie Zgłoszenia jak i osobom postronnym;
2) poufny, gdy dane Zgłaszającego podlegają ochronie przed dostępem osób nieupoważnionych, szczególnie poprzez utajnienie danych Zgłaszającego.
- Dane osobowe Zgłaszającego są przetwarzane zgodnie z obowiązującą w MCP sp. z o.o. Polityką bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie MCP sp. z o.o.
- Zgłoszenie powinno zawierać:
1) dane dotyczące Zgłaszającego (imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko), w tym dane kontaktowe;
2) datę i miejsce sporządzenia;
3) dane osoby/osób, które dopuściły się naruszeń prawa będących przedmiotem zgłoszenia (imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko);
4) opis ww. naruszeń prawa wraz z okolicznościami ich zajścia oraz datami;
5) opis rzeczywistych i potencjalnych skutków tychże naruszeń;
6) działania podjęte przez Zgłaszającego w celu eliminacji naruszeń prawa bądź ich skutków (w tym wcześniejsze zgłoszenia np. do. przełożonych), o ile takowe miały miejsce;
7) zebrane przez składającego zgłoszenie dowody na potwierdzenie stanu faktycznego, np. dokumenty, świadkowie, o ile takowe istnieją; Wzór formularza Zgłoszenia stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej Procedury.
- Wszelkie Zgłoszenia podlegają rejestracji (Załącznik nr 2 stanowi wzór rejestru) oraz weryfikacji formalnej i merytorycznej przez osoby upoważnione.
- O każdym przyjętym zgłoszeniu informowany jest Pracodawca.
- W przypadku wpłynięcia Zgłoszenia do innego działu MCP sp. z o.o. zobowiązany jest on do przekazania Zgłoszenia do osób upoważnionych przez Zarząd MCP sp. z o.o. z zachowaniem poufności.
- Zgłoszenia rozpatrywane są w kolejności uzależnionej od daty otrzymania przez osobę odpowiedzialną za przyjęcie zgłoszenia.
- Osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia potwierdza otrzymanie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że Zgłaszający nie poda adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie – Załącznik nr 4 do niniejszej procedury.
- Osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia,
a następnie, z zachowaniem należytej staranności, jest zobowiązana do podjęcia działań następczych.
- Osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia dokonuje negatywnej weryfikacji zgłoszenia, w szczególności w przypadku, gdy zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne lub niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego.
- W przypadku, gdy zgłoszenie pozwala na weryfikację jego zasadności osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia podejmuje działania następcze, które prowadzone są bez zbędnej zwłoki.
- Zgłaszający, o ile zgłoszenia dokonał w formie imiennej, ma prawo, do dostępu do informacji na temat toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego w związku z dokonanym przez niego Zgłoszeniem, chyba, że wszystkie lub cześć informacji stanowić będzie tajemnicę wynikającą z obowiązujących przepisów.
- W uzasadnionych przypadkach, osoba odpowiedzialna powołuje komisję ds. rozpoznania zgłoszenia.
- Członkiem Komisji nie może być :
- zgłaszający przekazujący informacje będące przedmiotem wyjaśniania;
- osoba, której dotyczy zgłoszenie;
- osoba będąca bezpośrednim podwładnym lub przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- osoba bliska w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie (w rozumieniu przepisów kodeksu karnego);
- osoba wykonująca czynności lub realizująca zadania, których prawidłowość będzie przedmiotem badania (może nim być osoba wykonująca czynności lub realizująca zadania podobnego typu);
- osoba, której udział w postępowaniu wzbudzałby uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności z innych przyczyn.
- W przypadku powołania Komisji działania wyjaśniające przeprowadza komisja. Przewodniczącym komisji jest zawsze osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia, która przekazuje informacje zwrotną zgłaszającemu.
- Osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia wraz z Komisją podejmują działania celem zebrania pełnego materiału dowodowego. W tym celu mogą wzywać pracowników lub współpracowników do złożenia wyjaśnień lub udostępnienia dowodów i udzielenia niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności zasadności zgłoszenia.
- Do zadań Komisji należy w szczególności :
- przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego,
- wzywanie do uzupełnienia,
- przeprowadzenie oceny zebranych dowodów,
- sporządzenie na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, protokołu
z posiedzenia Komisji,
- poinformowanie o wynikach postępowania wyjaśniającego Organu Zarządzającego Przedsiębiorstwem,
- sporządzenie informacji zwrotnej kierowanej do osoby zgłaszającej.
- Podczas prowadzenia postępowania w sprawie naruszeń prawa, należy dołożyć należytej staranności, aby unikać opinii na podstawie chybionych lub bezpodstawnych oskarżeń.
- Postępowanie prowadzone jest z zachowaniem poszanowania godności, dobrego imienia
pracowników, osób trzecich oraz wszystkich osób zaangażowanych w sprawę.
- Wszystkie jednostki organizacyjne Przedsiębiorstwa, pracownicy zobowiązani są do udzielania niezbędnych informacji w zakresie prowadzonego postępowania.
- Przeprowadzone czynności utrwalane są w postaci pisemnej lub elektronicznej
- Rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez Komisję niezbędnych dokumentów i dowodów.
- Strony postępowania wyjaśniającego mają obowiązek przytoczenia faktów, mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy oraz przedstawienia wniosków dowodowych.
- Wnioski dowodowe mogą być odrzucone w przypadku, gdy są nieistotne, zmierzają do przedłużenia postępowania, okoliczności sporne zostały już dostatecznie wyjaśnione lub dotyczą faktów przyznanych przez stronę przeciwną lub powszechnie znanych. O odrzuceniu dowodu strony postępowania są powiadamiane.
- W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowość może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
- Informacja zwrotna przekazywana jest zgłaszającemu w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
- W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie może zostać uznane za:
- zasadne i wówczas podejmowane są działania naprawcze lub zawiadamia się właściwe organy;
- bezzasadne (nieznajdujące potwierdzenia) i wówczas sprawa podlega zamknięciu.
- Po zakończeniu postępowania przygotowywany jest protokół z przeprowadzonych czynności i dokonanych ustaleń.
- W przypadku konieczności podjęcia działań dyscyplinarnych i naprawczych stosowna informacja zostaje przekazana do Zarządu MCP sp. z o.o., który następnie podejmuje decyzje i deleguje zadania do odpowiednich działów.
- Zgłaszający, którego zgłoszenie uznano za nierzetelne lub złożone w złej wierze, w szczególności stanowiące świadome pomówienie i/lub wprowadzające celowo w błąd poprzez m.in. podanie nieprawdziwych danych, jest o tym fakcie niezwłocznie informowany, a jego Zgłoszenie odrzucone.
- Nadużycie procedury ujawniania nieprawidłowości jest naganne i może skutkować wszczęciem postępowania dyscyplinarnego, a w sytuacji złamania prawa, zgłoszeniem tego faktu stosownym organom.
- W sytuacji, o której mowa w ust. 33 i 34 Zgłaszającemu nie przysługuje prawo do ochrony zdefiniowanej w § 8 niniejszej Procedury.
- Wszystkie naruszenia prawa, popełnione przez pracowników niezależnie od zajmowanego stanowiska w strukturze MCP sp. z o.o., są traktowane z taką samą powagą.
§5
Zgłoszenia zewnętrzne i ujawnienia publiczne
- Zgłaszający może w każdym przypadku zgłosić naruszenie prawa do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem trybów przewidzianych w niniejszej procedurze,
w szczególności, gdy: - nie zostanie przekazana Zgłaszającemu w obowiązującym terminie informacja zwrotna bądź, gdy nie zostaną w tym terminie podjęte działania następcze,
- Zgłaszający ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody;
- dokonanie Zgłoszenia wewnętrznego narazi Zgłaszającego na działania odwetowe.
- Zgłoszenia dokonuje się do Organu centralnego – Rzecznika Praw Obywatelskich lub organów publicznych, które są właściwe w przypadku zgłoszeń naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów.
- Zgłaszający może dokonać ujawnienia publicznego poprzez podanie do wiadomości publicznej.
- Zgłoszenie dokonane do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Zgłaszającego ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
- Zapisy §5 wchodzą w życie z dniem 25 grudnia 2024r.
§6
Zgłoszenia anonimowe
- Dopuszczalne jest anonimowe zgłoszenie nieprawidłowości.
- Każde zgłoszenie anonimowe podlega wpisowi do rejestru (wzór stanowi Załącznik nr 2). W przypadku pozostawienia anonimowego zgłoszenia bez biegu, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek wskazania przyczyn uzasadniających taką decyzję.
- Zgłoszenie anonimowe nie pozwala na identyfikację Zgłaszającego.
- Jeżeli w toku rozpatrywania zgłoszenia anonimowego zostanie ustalona tożsamość Zgłaszającego, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń niezwłocznie nadaje mu status Zgłaszającego.
§7
Fałszywe zgłoszenie
- Zgłoszenie nieprawidłowości może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
- Składania fałszywych zgłoszeń nieprawidłowości jest niedopuszczalne.
- W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, Zgłaszający będący pracownikiem, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.
- W przypadku Zgłaszającego, świadczącego na rzecz MCP sp. z o.o. usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami.
- Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody po stronie MCP sp. z o.o. związanej z fałszywym zgłoszeniem.
§8
Ochrona Zgłaszającego, osoby pomagającej Zgłaszającemu
- W MCP sp. z o.o. obowiązuje kategoryczny zakaz zachowań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania takich działań w stosunku do Zgłaszającego składającego zgłoszenie w dobrej wierze oraz w racjonalnym przeświadczeniu, iż dokonuje ujawnienia naruszenia prawa, przy czym nie ma znaczenia, czy ujawnione informacje udało się potwierdzić i czy naruszenie prawa rzeczywiście miało miejsce.
- Zgłaszającemu przysługuje ochrona od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, o ile:
1) działał w dobrej wierze;
2) posiadał uzasadnione przekonanie, że ujawniana informacja, a także każdy zawarty w niej zarzut, są w zasadniczej mierze prawdziwe, nie dokonuje ujawnienia w celu osiągnięcia własnych korzyści, co do wszystkich okoliczności sprawy dokonane ujawnienie jest uzasadnione.
- Dane osobowe Zgłaszającego pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba, ze za wyraźną zgodą Zgłaszającego. MCP sp. z o.o., po otrzymaniu zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresu niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie maja one znaczenia dla sprawy.
- Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec Zgłaszającego i osoby pomagającej nie mogą być podejmowane działania odwetowe lub próby czy groźby tych działań, szczególności:
– odmowie nawiązania stosunku pracy;
– wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
– nie zawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony, w przypadku gdy Zgłaszający miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa; – obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
– wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
– pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
– przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
– zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
– przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Zgłaszającego;
– niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
– negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
– nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
– przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
– mobbingu;
– dyskryminacji;
– niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
– wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
– nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
– działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
– spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
– wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia Zgłaszającego.
- Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:
1) wypowiedzenie umowy, której stroną jest Zgłaszający, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
2) nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
- Pracodawca chroni Zgłaszającego przed szykanami, dyskryminacją czy znęcaniem psychicznym w związku z podjętymi przezeń legalnymi działaniami w zakresie przekazywania zgłoszeń o wykrytych lub domniemanych naruszeń prawa.
- Ochrona obejmuje taki okres, jaki jest uzasadniony okolicznościami, nie krótszy jednak niż okres postępowania wyjaśniającego.
- Ochrona Zgłaszającego w rozumieniu niniejszej Procedury nie zastępuje ochrony wynikającej z obowiązujących przepisów prawa.
- W razie wystąpienia działań o charakterze odwetowym Zgłaszający informuje upoważnione osoby do przyjmowania i weryfikowania w/w naruszeń, które, po rozpoznaniu sprawy, sporządzają opinię wraz z rekomendacjami i przekazują ją Zarządu MCP sp. z o.o.
- Osoby upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania w/w naruszeń monitorują sytuację Zgłaszającego, minimum przez cały okres ochrony gwarantowanej na podstawie § 5 ust. 6 niniejszej Procedury lub dłuższy, jeśli jest to uzasadnione okolicznościami.
- Osoby upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania w/w naruszeń są upoważnione do sprawdzania, czy Zgłaszający nie została poddana dyskryminacji lub innym formom odwetu.
- Ochronie w tym samym zakresie co ochrona Zgłaszającego podlega osoba, która odmówiła uczestniczenia w naruszeniu prawa i/lub wspomagała ujawnienie naruszenia prawa, dostarczając Zgłaszającemu informacji lub składając zeznania, osoba pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz, osoba powiązana ze Zgłaszającym.
- Zgłaszający, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
§9
Odpowiedzialność Zgłaszającego za współuczestniczenie w naruszeniu prawa
- Zgłaszający z tytułu zgłoszenia naruszenia prawa nie podlega zwolnieniu z odpowiedzialności za popełnione działania na szkodę Pracodawcy, w tym działania związane z łamaniem prawa powszechnie obowiązującego oraz regulacji wewnętrznych.
- Jeżeli zgłoszenie naruszeń prawa dotyczy czynu, w którym Zgłaszający brał udział, wówczas dokonanie Zgłoszenia brane jest pod uwagę jako czynnik łagodzący przy podejmowaniu decyzji o działaniach dyscyplinarnych.
- Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez Zgłaszającego, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od Zgłaszającego, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
- Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, za wyjątkiem sytuacji, gdy Zgłaszający miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
§10
Dokumenty powiązane
1.Dokumenty powiązane:
1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17, Dz.Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 1, Dz.Urz. UE L 265 z 12.10.2022, str. 1 oraz Dz.Urz. UE L 150 z 09.06.2023 str. 40);
2) Ustawa z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928)
3) Zarządzenie nr 1/2020 z 20-02-2020 r. w sprawie prowadzenia Polityki bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie MCP sp. z o.o.